ÇEŞME TAŞI İŞÇİLİĞİ ÖLDÜ MÜ?

05 Temmuz 2011
0 Haber Yorum

ÇEŞME TAŞI İŞÇİLİĞİ ÖLDÜ MÜ?

ÇEŞME TAŞI İŞÇİLİĞİ ÖLDÜ MÜ?

 

            Kars’ta Kaleiçi mahallesi alt yanında bulunan Evliya Camii hayatına girişte halkın gözüne ilişen bir çeşme taşı var. Bütün heybetiyle bir tekne misali, bir kurun misali zamana meydan okuyor bu taş.

            Son yıllarda mermer yaygınlaşınca taş işçiliği de rafa kalkmış oldu. Bir buçuk metreye varan boyu ve yaklaşık 50 santim yüksekliği ve derinliği ile bir sanat abidesi olan çeşme taşının bir de su akıtma deliği bulunmaktadır.

            Çeşme taşı eskiden su oluklarının akıntı altına konularak delik kapatılıp kurun görevi görerek hayvanların su içmesini sağlardı.

            Bu gibi çeşme taşları Kars geleninde, ilçelerde ve köylerde bulunurdu. En çokta köylerde bulunurdu. Bu taşlardan kullanan köyler bulunmaktadır. Günümüzde yerleşim birimleri su ihtiyaçlarını evlere çeşme çekerek giderdiğinden çeşme taşlarının kullanılması da azalma gösterdi.

            Çeşme taşlarının çok çeşitleri mevcuttur. Bunlardan biri de Kağızman ilçesinde kullanılan süzme taşlardır. Su süzme taşlarına tezgahlar kurulup tezgah altına kovlalar konulurdu. Süzme taşın içerisine dökülen su taşın altından damlayarak kovalara akardır. Bu su süzme su olurdu. Arındırılmış su olarak sofralarda yerini alırdı.

            Çeşme taşlarının uzun ve geniş olanlarında evlerin çeşitli malzemeleri de yıkanırdı. Bu gelenek çok az bir miktarda yaşatılmaya çalışılıyor.

            Taş işçiliği, kerpiç işçiliği yapılarda da zayıflamış durumda. Şimdi beton arma binalar rağbet görüyor ve yapılmaya devam ediyor. Bu saye ile de binalar ha bire yükseliyor. Betonlaşmış bir topluma dönüşüyoruz.

Türk sanatında geniş bir alanı içine alan dekoratif taş işçiliği başlangıcından bu yana devirlerin üslubuna uygun olarak bazı değişimler göstermiş olsa da ustalıkta yüksek kalitesini her zaman korumuştur.

Taş işçiliğinin en güzel örneklerini, Anadolu Selçuklu, Beylikler, Osmanlı Devri mimarisinde görmek mümkündür. Taş yalnızca yapım aşamasında değil, iç, dış dekorasyonda da ana malzemeyi teşkil etmektedir.

Taş işçiliğimizin en güzel örneklerini; anıtsal taç kapılarda, şehir, saray duvarlarında, cami, medrese gibi yapıların avlu, ana kapılarında, sütun başlıkları, minare şerefeleri, mihrap , minber, çeşme, sebil, şadırvanlarda görmek mümkündür.

Geleneksel mimaride dış cephe ve iç mekan yapımı, süslemesinde taş işçiliği önemli bir yer tutmaktadır. Taş işçiliğinin mimari dışında en çok kullanım alanı mezar taşlarıdır.

Taş işçiliğinde, oyma, kabartma, kazıma gibi teknikler uygulanmaktadır. Kullanılan süsleme öğeleri; bitkisel, geometrik motifler ile yazı figürleridir. Hayvansal figür azdır, insan figürlerine ise Selçuklu Dönemi eserlerde rastlanılmaktadır.

 

 

kha

Yorumlar(0)
Facebook hesabınızla yorum yapın:




Veya Facebook'a bağlanmadan yorum yapın:

Rumuz veya Ad/Soyad*

E-posta*
(E-posta adresiniz sitede görünmez)

Yorumunuz*




(Yukarıdaki güvenlik kodunu giriniz)

KAĞIZMAN'DA NOBETCİ ECZANELER

BU HAFTAKİ NÖBETCİ ECZANELER

PAZARTESİ-ŞİFA ECZANESİ

SALI--NUR ECZANESİ

CARŞAMBA-ALTUN ECZANESİ

PERŞEMBE--ARAS ECZANESİ


CUMA---KAĞIZMAN ECZANESİ

CUMARTESİ,YASİN ECZANESİ

PAZAR--TAMER ECZANESİ

BİZLERDE KAĞIZMANFM OLARAK HASTALARA ACİL ŞİFALAR DİLERİZ,



PLAYER TUŞUNA BAS,KAĞIZMANFM CEPTEN CANLI DİNLE,

 
AnketAnket

YENİ TEMAMIZI NASIL BULDUNUZ,

İDARE EDER,
NORMAL
İYİ
ÇOK GÜZEL,
Son YorumlarSon Yorumlar
Anasayfa'ya Git Anasayfa
Foto Galeri Foto Galeri
Video Galeri Video Galeri
Yazarlar Yazarlar
Yazarlar Künye
Yazarlar İletişim
Bu sitede yayınlanan içerik izinsiz veya kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
Yazılım: Codec Haber